رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش شامل کلیه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگهای برتر و لیگ آزادگان میباشد. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن دارد که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و 4 مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نقش پررنگ انواع رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای، توصیه میشود که باشگاههای فوتبال از رسانهها بهمنظور توسعه سواد اخلاقی بازیکنان فوتبال بهره گیرند.